Opperrabbijn Jacobs spreekt in De Bron

Op donderdag 5 maart organiseert de gezamenlijke kerk & Israëlwerkgroep van de PKN-kerken op Urk de eerste van een serie van 3 Israëlavonden in de Bron.

Tijdens deze avond zal opperrabbijn Binyomin Jacobs spreken over antisemitisme voor en na Auschwitz en de rol van kerk daarin. Piet Baarssen en Mariëtte Post zullen de avond muzikaal opluisteren en in de pauze is er de gelegenheid om Israëlproducten te kopen bij onze consulente Judith de Boer.

Na een serie van 3 goed bezochte avonden in 2019, waarbij bekende sprekers werden gecombineerd met aansprekende onderwerpen en lokaal muzikaal talent, heeft de werkgroep besloten deze formule in 2020 door te zetten. Vorig jaar mochten we achtereenvolgend luisteren naar: ds Henk Poot en het Urker Mannen Kwartet over “De Christus van Israël (Bron), ds Willem Glashouwer en het Chr. Gemengd Koor Urk over “In welke tijd leven wij?” (Poort) en ds Kees Kant en de Urker Zangers over “De Gouden Poort” (Ark). De netto-opbrengst van de collecten van alle 3 de avonden gingen naar Stichting Yad L’Ami, die zich o.a. inzet voor therapeutische hulp aan jonge kinderen en gezinnen aan de grens met Gaza.

Dit jaar is de collecte bestemd voor Stichting MOOIsraël van Esther van der Linden. Esther is een begenadigd dwarsfluitiste die sinds 2006 woont en werkt in Israël en haar muzikale talent inzet om het leven van Holocaustoverlevenden op te luisteren. We zijn als werkgroep verheugd te kunnen melden dat Esther zal spreken over haar werk en spelen in ons midden op de 2e avond dit jaar, op woensdag 29 april. De hoofdspreker deze avond is historicus Bart Wallet, die met ons zal spreken over het ontstaan van de staat Israël en de terugkeer van het Joodse volk in relatie tot de opkomst van Nazi-Duitsland. De locatie van deze avond houdt u nog even van ons tegoed.

We sluiten dit seizoen af op donderdag 1 oktober in de Ark, waar ds Oscar Lohuis zal spreken over de toekomst van het Joodse volk en relatie met de gelovigen uit de volkeren. Op deze avond hopen we op muzikale medewerking van Jong Gemengd Koor Immanuel.

Als werkgroep verheugen we ons op een drietal leerzame en samenbindende avonden, dat wij als christenen mogen leren om ware vrienden van Gods uitverkoren volk te zijn en blijven.

We hopen u donderdag 5 maart in de Bron te ontmoeten, aanvang is 19:30 u.